طلا ارزان شد

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۱۹۱ دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۰۱ دلار رسید.معاملات طلا به یورو روز دوشنبه به بالاترین میزان در دو ماه و نیم گذشته رسید و ۱۱۳۹ یورو در هر اونس معامله شد.

شاخص دلار وال استریت ژورنال که دلار را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دیگر دنبال می‌کند، پس از اینکه دلار به بالاترین سطح ۱۲ سال گذشته در برابر یورو رسید، اخیرا ۰.۲ درصد صعود کرده و به ۸۸.۳۵ واحد رسید.

طلا به دلار معامله می‌شود از این رو زمانیکه ارزش دلار صعود می‌کند، برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر می‌شود.

این فلز زرد پس از اینکه دلار در برابر سبدی از ۱۰ ارز بزرگ به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۴ به این طرف صعود کرد و همچنین تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، در دو ماه گذشته کاهش قیمت داشته است.

با اینهمه یک معامله گر کالا در شرکت آر جی او فیوچرز در شیکاگو معتقد است طلا با وجود صعود دلار همچنان از پشتیبانی بالایی برخوردار است.

سود منفی اوراق قرضه در سوئد و کشورهای اروپایی دیگر جذابیت طلا را برای سرمایه گذاری افزایش داده و به دلیل اینکه طلا بهره یا سودی ندارد، زمانیکه دارایی‌های سودده ضرر می‌کنند یا سودی ندارند، توان رقابت بیشتری پیدا می‌کند.

طلا پناهگاه امن سرمایه به شمار می‌رود بویژه در زمان افزایش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی به جایگزین ارزها برای سرمایه گذاران تبدیل می‌شود. تلاش‌های اخیر اروپا برای احیای رشد اقتصادی با تزریق نقدینگی به سیستم مالی صورت می‌گیرد و بعضی از سرمایه گذاران به دلیل نگرانی از کاهش بیشتر ارزش یورو، به خرید طلا اقدام کرده اند.

در این بین بانک سیتی با اشاره به صعود ارزش دلار، برآوردش از قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ را مورد بازبینی نزولی قرار داد و پیش بینی کرد متوسط قیمت هر اونس این فلز به ۱۱۹۰ دلار می‌رسد در حالیکه برآورد قیمت اولیه این بانک ۱۲۲۰ دلار بود.



دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *